Regeneracja po ciężkim dniu

Niedobór potasu – jak skutecznie uzupełnić potas w organizmie człowieka

20/09/2022 Wyłączone Przez Nikodem Szarata

Niedobór potasu utrudnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i powoduje zaburzenia rytmu serca. Potas jest obecny w wielu procesach zachodzących w organizmie.

Jak uzupełnić potas?

W zależności od postaci, w jakiej przyjmujemy potas, dawkowanie podane na opakowaniu powinno być przestrzegane. Poza suplementacją pomocna będzie również dieta, która uzupełni niedobór potasu we krwi.

Dobrym źródłem są brokuły, szpinak, warzywa strączkowe – groch, fasola, a także ziemniaki, szczególnie pieczone razem ze skórką. Sok pomidorowy zawiera potas, a także dynia, która ma go aż 340 mg w 100 g. Potas znajdziemy w świeżych owocach, takich jak: banany, kiwi, pomarańcze i grapefruity, śliwki suszone i suszone morele. Produkty bogate w ten pierwiastek to także awokado i melony. Źródła potasu to również mleko, jogurt, orzechy i otręby pszenne.

Niedostateczna podaż potasu może być uzupełniana poprzez skórę. Niedobór potasu to często także niedobór magnezu. Oba pierwiastki możesz uzupełnić, dodając do kąpieli sól magnezowo-potasową. Kąpiel w ciepłej wodzie z dodatkiem soli bogatej w magnez i potas to doskonała odnowa dla organizmu pozwalająca na uzupełnienie brakujących mikroelementów.

Objawy niedoboru potasu

Naprawdę poważne objawy niedoboru potasu we krwi pojawiają się przy dużym spadku poziomu tego pierwiastka i stosunkowo szybko ustępują po wyrównaniu jego stężenia. Jednak już w niższych niedoborach potasu dają się odczuć przykre dolegliwości np. ogólne zmęczenie, zatrzymanie wody w organizmie, opuchlizna kończyn, a także nadmierne pocenie.

Brak potasu – objawy:

  • ogólne osłabienie organizmu,
  • pojawia się osłabienie mięśni 
  • ciężki niedobór potasu może doprowadzić do rozpadu tkanki mięśniowej i spowodować ostrą niewydolność nerek,
  • zaparcia, a w ciężkim stanie nawet niedrożność porażenną jelit,
  • niski poziom potasu odpowiada za zatrzymanie oddawania moczu,
  • zaburzenia neurologiczne np. uczucie mrowienia czy drętwienia skóry,
  • nadpobudliwość nerwowa

Wydalanie potasu z moczem

Niedobór potasu i niski poziom potasu we krwi przyczyniają się do wielu nieprawidłowości. Leki stosowane w terapii ciężkich zakażeń grzybiczych mogą powodować utraty potasu. Podczas stosowania leków moczopędnych również zaleca się stosowanie suplementacji potasu. Wzmożone wydalanie go z moczem to wynik działania niektórych leków, a także hormonów: aldosteronu, kortyzolu oraz glukagonu. Dlaczego dochodzi do niedoboru potasu? W nerkach brakuje mechanizmu hamującego jego utratę.

Kto cierpi na niedobory potasu?

Prawidłowe stężenie potasu zależy bezpośrednio od diety. Poziom potasu będzie prawidłowy, jeśli zaspokojone zostanie dzienne zapotrzebowanie na potas, które wynosi 40–50 mmol. Większość z nas spożywa około 25 mmol dziennie, a to oznacza za mało warzyw i owoców w diecie. To właśnie one stanowią główne źródło tego pierwiastka.

Jedzenie warzyw i spożywanie soków owocowo-warzywnych zwiększy poziom potasu w surowicy krwi. Doskonałe źródła potasu są w zasięgu ręki, wystarczy tylko zmienić nawyki żywieniowe lub korzystać z suplementów potasu, np. w postaci kosmetyków takich jak sole do kąpieli zawierające dużo tego pierwiastka.

Nadmiar potasu w organizmie

Objawy nadmiaru potasu to m.in. drgawki, zaburzenie czucia i spowolnienie pracy serca. Nadmiar potasu we krwi nazywany jest hiperkaliemią. Jakie są jej przyczyny? Wydalanie potasu odbywa się głównie z moczem, a do przyczyn hiperkaliemii, czyli zbyt wysokiego poziomu potasu, należy upośledzenie wydalania potasu przez nerki. Podłożem zaburzenia może być ostra lub przewlekła niewydolność nerek i przyjmowanie niektórych leków.

Prawidłowe stężenia potasu w organizmie

Dla dorosłego człowieka stężenie potasu w surowicy krwi na optymalnym poziomie u kobiet i mężczyzn wynosi w granicach 3,5–5,0 mmol/l. Do prawidłowego poziomu potasu w organizmie powinny przykładać szczególną uwagę osoby, które doświadczają marskości wątroby, cierpią na nadciśnienie i mają niewydolność serca związaną z niewydolnością nerek. Przy niewydolności nerek chorzy wraz z moczem usuwają potas i dochodzi do zaburzenia prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Sprawdzenie stężenia potasu w organizmie poprzez badanie krwi należy do podstawowych czynności w diagnostyce.

Suplementacja potasu i równowaga sodowo-potasowa

Podczas letnich upałów, które coraz częściej nam doskwierają, sporym wyzwaniem dla organizmu jest utrzymanie równowagi sodowo-potasowej. W wysokiej temperaturze pocimy się obficie, a wraz z potem przez skórę przedostaje się więcej potasu i wody, natomiast w tkankach pozostaje duże nagromadzenie sodu.

Utrzymanie zdrowia w takich warunkach polega więc m.in. na zadbaniu o odpowiedni poziom elektrolitów. Należy uzupełniać niedobory wody i potasu w organizmie najlepiej wraz z pożywieniem i odżywczymi sokami. Najbardziej znane źródło potasu to sok pomidorowy, ale doskonały będzie także sok z buraków, który przy okazji uzupełni poziom żelaza.

Na gaszenie pragnienia i dostarczenie mikroelementów znakomicie nadają się owoce, które składają się w większości z wody. Melony i arbuzy mają ponad 95 proc. wody i zadowalającą ilość potasu, a dodatkowo wpływają korzystnie na przewód pokarmowy, bo są lekkostrawne.Osoby, które odczuwają szczególnie mocno zmiany klimatu i borykają się np. z chorobami układu oddechowego i nie tylko, jako przekąskę w upalny powinny jeść dzień melony. Te owoce bogate w beta-karoten i pektyny zawierają witaminy od A do E, włączając niemal wszystkie witaminy z grupy B. Składniki mineralne, które w nich znajdziemy, to: żelazo, jod, fosfor, potas, magnez i wapń.

Kąpiele w soli magnezowo-potasowej

Na bóle mięśni można zastosować kąpiele w soli z magnezem i potasem. Wyrównywanie poziomu potasu poprzez zażywanie leczniczych kąpieli nie jest domeną wyłącznie uzdrowiska, które ma dostęp do naturalnej solanki.

Korzystając z kosmetyków bogatych w składniki aktywne, w domowym zaciszu zrobisz podobny zabieg SPA. Wystarczy poleżeć przez 20–30 minut w ciepłej wodzie lub moczyć stopy. To nie tylko doskonały sposób na zrelaksowanie mięśni i usunięcie zmęczenia po całym dniu, ale także na wyrównanie poziomu mikroskładników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Jaką sól do kąpieli wybrać?

Naturalna sól magnezowo-potasowa pochodzi z kopalni w Kłodawie. Kąpiele z dodatkiem soli sprzyjają odnowie i pozwalają głęboko się zrelaksować oraz odprężyć wszystkie mięśnie. Regularne zażywanie kąpieli wpływa pozytywnie na skórę i wspomaga m.in. leczenie łuszczycy.

Naturalna sól magnezowo-potasowa pochodzi ze szczególnego pokładu solnego. Złoże zawiera mieszankę unikatowych minerałów. Kąpiele w roztworze soli magnezowo-potasowej zmniejszają rozmaite dolegliwości stawowe, poprawiają samopoczucie i pozytywnie wpływają na układ nerwowy. Stosuje się je wspomagająco przy leczeniu niektórych chorób reumatologicznych, stanów pourazowych narządów ruchu i podobnych schorzeń.