Od najdawniejszych czasów masaż jest znanym i ogólnie uznawanym zabiegiem terapeutycznym. Jego korzeni można dopatrywać się w starożytnych obrzędach religijnych, od których został zaczerpnięty do medycyny ludowej. Początkowo w Chinach i Indiach, aby w późniejszym czasie roznieść się po większej części antycznej Euroazji.

Już Celsus i Hipokrates zalecali stosowanie masażu  jako wspomaganie leczenia niektórych chorób. W XVI wieku jeden z ojców współczesnej chirurgi, francuz Ambroise Pare, ogłosił w swojej pracy naukowej masaż jako oficjalną metodę leczenia.

Etymologia

Etymologia słowa „masaż” nie jest do końca wyjaśniona. Może ono pochodzić od arabskiego mass – „dotykać„, greckiego massein – „ugniatać” lub hebrajskiego machach – „dotykać„. Z definicji wynika iż masaż jest oddziaływaniem polegającym na sprężystym odkształceniu tkanek skóry oraz mięśni,  poprzez ich uciskanie, głaskanie, rozcieranie, oklepywanie, wałkowanie, w odpowiednim tempie , kierunku i z odpowiednią siłą.

Rola masażu sportowego

Masaż sportowy ma za zadanie redukcję negatywnych skutków wzmożonego wysiłku fizycznego. Poprzez zwiększenie przepływu krwi oraz chłonki zwiększa usuwanie szkodliwych metabolitów z tkanek. Dzięki ciepłu oraz energii mechanicznej pozwala na rozluźnienie mięśni oraz ścięgien. Dodatkowo na skutek pobudzenia nerwowego wywarzają się korzystne dla organizmu hormony z grupy prostaglandyn. Istotny jest również pozytywny wpływ masażu na sferę duchową i emocjonalną. Zrelaksowany organizm wytwarza mniej szkodliwego kortyzolu – hormonu stresu, co może przełożyć się na lepsze wyniki.

Wzmocnienie działania

Masaż sportowy można dodatkowo wzmocnić poprzez zastosowanie olejku lub żelu magnezowego. Możesz też zrobić taki olejek samodzielnie, stosując roztwór wodny płatków magnezowych. Środki te, oprócz zapewnienia poślizgu, zapewnią podaż magnezu do masowanych miejsc. Może to mieć korzystny wpływ na zmniejszenie obolałości mięśniowej, redukcję zakwasów, a także obniżenie stanów zapalnych w ćwiczonych partiach mięśniowych. Dzięki podwyższeniu poziomu magnezu w masowanych mięśniach, możemy w przyszłości uniknąć ich bolesnych skurczów. Naciągnięte mięśnie i więzadła, stawy, stłuczenia, siniaki lub po prostu ogólne zmęczenie po wyczerpującym treningu – na wszystko to można wykorzystać dodatek magnezu, który jest naturalnym środkiem przeciwzapalnym, łagodzącym ból oraz relaksującym mięśnie.

Przeczytaj także o magnezie produkującym energię w organizmie.

Zostaw komentarz