Większości ciężko trenujących osób słowo ATP (adenozynotrifosforan) nie jest obce. Jest to wysoce energetyczna cząstka, która stanowi nośnik energii chemicznej dla każdej komórki ludzkiego organizmu. Jest paliwem zarówno dla mięśni jak i dla mózgu, a więc jest niezbędna zarówno do wysiłku fizycznego jak i umysłowego. Ale równie ważną rolę w procesie regeneracji organizmu odgrywa magnez.

Cząsteczka ATP

Cząsteczka ATP jest zbudowana z adenozyny oraz trzech grup fosforanowych. Energia powstaje poprzez odłączenie najczęściej jednej grupy fosforanowej, proces ten jest nazywany redukcją ATP, a w jego wyniku powstaje cząsteczka zwana ADP (adenozynodifosforan). Jest to cykl zamknięty, gdyż w następnej fazie do ADP jest dołączana grupa fosforanowa i w ten sposób powstaje ATP. Ilość zmagazynowanego w organizmie człowieka ADP wynosi kilkadziesiąt gram, a w ciągu doby powstaje z niego mniej więcej tyle ATP ile waży człowiek!!! Jak widać cykl ten musi być niezwykle sprawny i wydajny.

Uzupełnienie energii kreatyną

Sportowcy, którzy zaczynają swoja przygodę z suplementacją, chcąc zwiększyć możliwości swojego organizmu najczęściej w pierwszej kolejności sięgają po kreatynę. Jest to bardzo dobry wybór, gdyż kreatyna, a właściwie jej aktywna forma zwana fosfokreatyną , oddając swój rodnik fosforanowy, bierze udział w postawaniu ATP z ADP. Dzięki temu mamy większy zapas energii, co przekłada się na możliwość odbycia intensywniejszego treningu. Jednak nie wszyscy wiedzą, że w procesie tym niezbędny jest również magnez.

Tak samo ważny jest magnez

Bez magnezu nie ma możliwości dołączenia grupy fosforanowej do ADP. A zatem niedobór magnezu zmniejsza możliwości produkcji ATP. Przy tak wydajnym procesie, jakim jest cykl ADP-ATP-ADP liczy się każdy miligram tego cennego pierwiastka. Niedobór magnezu zakłóca cały cykl, powodując zmniejszenie wydolności fizycznej, ale także umysłowej. Poprzez niedobór energii może zostać zakłócona praca wszystkich organów wewnętrznych, a zwłaszcza tych zużywających najwięcej energii, tj. mózgu, serca, mięśni szkieletowych.

Jak uzupełnić magnez?

Biorąc pod uwagę powyższe można stwierdzić, iż każdy trenujący powinien dbać o uzupełnianie magnezu. Niestety, dieta większości z nas jest uboga w ten pierwiastek. Dlatego należy rozważyć jego przyjmowanie w postaci suplementu diety lub poprzez skórę, która okazuje się najlepszą metodą wchłaniania tego pierwiastka. Jednocześnie, jest ona niezwykle prosta i tania w stosowaniu, gdyż najlepiej zastosować 0,5kg naturalnych płatków magnezowych (np. płatków do kąpieli Mg12 SPORT) wsypując je do gorącej kąpieli, by po półgodzinnej sesji poczuć wydatną poprawę samopoczucia i odczuć regenerację zmęczonych mięśni. Skóra, będąc organem ciała o największej powierzchni, poprzez rozszerzone pory usuwa w trakcie takiej kąpieli toksyny z organizmu, jednocześnie wchłaniając magnez zawarty w wodzie. Kąpiele te należy stosować dwukrotnie w ciągu tygodnia lub każdorazowo, gdy mięśnie potrzebują regeneracji.

Jeśli nie masz wanny, lub jej po prostu nie lubisz, możesz stosować magnezowy żel pod prysznic, a po kąpieli posmarować ciało oliwą magnezową, która nie tylko miło je rozgrzeje, ale uzupełni magnez w procesie przyswajania przez skórę.

Kąpiele magnezowe – więcej informacji

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, poczytaj o biszoficie, który jest minerałem sprzed ponad 200 milionów lat i wydobywany na powierzchnię z głębokości około 2000 metrów zamienia się w płatki, o których mowa powyżej.

Zostaw komentarz