młody jęczmień

Młody jęczmień – zielony superfood

11/02/2020 0 Przez admin

Młody jęczmień to prawdziwa skarbnica witamin, minerałów, enzymów i aminokwasów, których organizm sam nie jest w stanie wytworzyć. To jedno z najlepszych źródeł substancji odżywczych skoncentrowanych w jednym naturalnym suplemencie. Po prostu superfood.

Młoda trawa jęczmienia może stanowić doskonałe uzupełnienie diety redukcyjnej oraz dodawać energii sportowcom i rekonwalescentom. Pomaga uzupełnić niedobory składników odżywczych u ludzi, którzy nie przywiązują wagi do zróżnicowanej i zbilansowanej diety, ale nie powinien być jej zamiennikiem. 

Jakie właściwości ma młody jęczmień?

Cenne właściwości młody jęczmień zawdzięcza nie tylko obecnym w nim witaminom A, B, C, E i K, minerałom takim jak magnez, potas, żelazo, mangan, cynk i krzem, ale także enzymom, które ułatwiają trawienie, a także wchłanianie innych mikroelementów. Naukowcy twierdzą, że młody jęczmień posiada właściwości opóźniające starzenie, a nawet zapobiegające nowotworom. Dzieje się tak, ponieważ dzięki obecnemu w nim chlorofilowi i beta-karotenowi znakomicie oczyszcza organizm z toksyn, jest silnym antyoksydantem i potrafi naprawiać uszkodzone DNA. Ma też znakomity wpływ na skórę, łagodząc jej stany zapalne i trądzik. Wspomaga odporność i dodaje energii, dzięki czemu chętnie włączają go do swojej diety sportowcy. Ma dobroczynny wpływ na serce oraz układ krążenia. 

Zastosowanie w kuchni

Młody jęczmień można kupić w postaci tabletek oraz w formie rozdrobnionych młodych pędów lub sproszkowanej. W kuchni sprawdzi się ten w proszku. Można dodawać go do różnych potraw, ale najwięcej właściwości zachowa jeśli nie będziemy go gotować. Idealnie sprawdzi się w napojach, koktajlach, sałatkach i surówkach. Można go oczywiście dodawać także do zup, sosów czy innych gotowanych lub pieczonych potraw. Trzeba się jednak liczyć z tym, że podczas obróbki termicznej młody jęczmień straci nieco swoich cennych właściwości. 

Domowy koktajl z dodatkiem młodego jęczmienia

Ten zielony superfood idealnie nadaje się do przygotowania orzeźwiających napojów. Jednym z nich jest wegański koktajl, w którym młody jęczmień stanowi ważny składnik, nadając mu piękny zielony kolor oraz charakterystyczny smak.

Do przygotowania koktajlu potrzebujesz:

  • szklankę napoju sojowego, 
  • łyżeczkę młodego jęczmienia,
  • łyżeczkę miodu,
  • opcjonalnie, garść świeżych owoców

Składniki razem zmiksować i wypić od razu po przygotowaniu. Jeśli nie jesteś weganką/weganinem, zamiast napoju sojowego można użyć jogurtu pitnego lub mleka. Zwykły jogurt dodany zamiast pitnego mogą zastosować zwolennicy gęstych koktajli. 

Superfood także dla sportowców

Młody jęczmień warto włączyć do swojego jadłospisu, ponieważ jego cenne składniki pomogą uzupełnić ewentualne niedobory dostarczane w codziennej diecie. Powinni o tym pamiętać szczególnie ludzie osłabieni, odchudzający się i sportowcy, a także wszyscy ci, którzy z reguły nie dbają o zrównoważoną dietę.

Kobiety w ciąży, karmiące i osoby uczulone na gluten powinny skonsultować stosowanie tego suplementu z lekarzem.