Jak uzupełnić magnez bez suplementów

Jak uzupełnić magnez bez korzystania z suplementów? Skurcze łydek, arytmia

09/10/2018 0 Przez admin

Na rynku jest wiele suplementów diety, które zawierają magnez. Za sprawą intensywnych kampanii Polacy zauważyli, że jest problem i należy uzupełnić magnez, którego im brakuje. Ale czy robią to dobrze? Jaki magnez na skurcze mięśni będzie najlepszy?

Jaki poziom magnezu jest właściwy?

O wszystkim decyduje tryb życia. Osoby dorosłe, które prowadzą normalny tryb życia „zużywają” w ciągu doby około 300 – 400 mg magnezu. Osoby pracujące fizycznie, a przede wszystkim sportowcy oraz osoby przewlekle przyjmujące niektóre leki potrzebują znacznie więcej tego pierwiastka. Zwiększone zapotrzebowanie na magnez występuje również w czasie budowy masy mięśniowej, gdyż przyjmuje się, iż każdy nowy kilogram mięśni potrzebuje około 200mg magnezu. Choroby przewlekłe, takie jak cukrzyca czy depresja oraz leki przyjmowane w związku z tymi chorobami również zwiększają zapotrzebowanie, na ten minerał. Mitem jest wypłukiwanie magnezu przez regularne picie kawy, ale nie należy przesadzać z jej ilością, gdyż wysoki poziom kofeiny może powodować utratę tego pierwiastka wraz z wydalanym moczem. Może być to jedną z przyczyn problemu ze skurczami łydek. 

Konsekwencje niedoboru (lub nadmiaru) magnezu, m.in. skurcze łydek

W większości populacji wysokorozwiniętych krajów, drobne niedobory magnezu zdarzają się często, jednak niebezpieczne poziomy jego braku zdarzają się dość rzadko. Objawia się on nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowo-mięśniowego i sercowo-naczyniowego. Mogą pojawiać się skurcze i drżenia mięśni – zwłaszcza łydek, a nawet wystąpić arytmia sercowa. Z kolei nadmiar magnezu może powodować odwodnienie, biegunki, hipokalemię a nawet problemy z oddychaniem.

Co na skurcze?

Na dłuższą metę ciężko jest funkcjonować, będąc ciągle wybudzanym z powodu bólu w łydkach, nawet parę razy każdej nocy. Sprawia to, że następnego dnia jesteśmy rozdrażnieni, senni, mamy problemy z koncentracją. Problemy ze skurczami mięśni przytrafiają się również w trakcie treningów sportowych, uniemożliwiając dokończenie ćwiczeń i obniżając wyniki sportowe. Co sprawdzi się najlepiej? Jakie są domowe sposoby? Rozwiązaniem jest stosowanie wysokowchłanialnej formy magnezu. Gdy jednak dojdzie już do bolesnego skurczu łydek, dobrze jest wmasować w bolące miejsce oliwę magnezową. W myśl mądrości, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, zaleca się również regularne kąpiele w płatkach magnezowych albo prysznice z żelem pod prysznic bogatym w ten minerał. Taka kuracja sprawi, że nocne skurcze przestaną się przytrafiać i będzie można w spokoju przespać całą noc albo przejść cały trening.

Skurcze łydek

To bardzo dokuczliwa dolegliwość, która dotyczy nie tylko starszych osób, To bardzo dokuczliwa dolegliwość, która dotyczy nie tylko starszych osób, ale również ludzi w średnim wieku, młodych, a nawet dzieci. Najczęściej przytrafiają się w nocy, kiedy to budzi ogromny ból mięśni łydek. Jednak nie jest to jedyne miejsce, gdzie mogą przytrafić się ta dolegliwość. Dotyka ona również stóp, a nawet dłoni. Dolegliwość najczęściej zaczyna się w ciągu dnia, jest tak dokuczliwa, że jedyne co można robić, to nie ruszać dłonią przez pewien czas. Jest to o tyle uciążliwe, że problemy te przytrafiają się zwykle w czasie wykonywania nimi pewnych czynności, np. pisania na komputerze czy przygotowywania obiadu. Co na skurcz nóg, łydek i dłoni? Czasem takie problemy przechodzą dopiero po zażyciu odpowiedniej dawki magnezu, jednak to rozwiązanie ma wady, ponieważ trzeba długo czekać, aż tabletka dojdzie do żołądka i wchłonie się do krwiobiegu. Dobrym rozwiązaniem niwelującym przyczyny skurczów może być stosowanie minerału metodą transdermalną na bolącą część ciała, aby poczuć ulgę już po paru minutach oraz wykonywać regularne aplikacje oliwy magnezowej w celu zapobiegania następnym problemom.

Źródła pochodzenia magnezu

Najlepszym źródłem magnezu jest dieta złożona z nisko przetworzonej żywności, zwłaszcza produkty zbożowe (m.in. kasze), orzechy, migdały, nasiona, a także warzywa, owoce, sezam, kakao, gorzka czekolada, ryby a także wody mineralne. Aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na magnez wystarczyłoby więc spożyć:

  • garść migdałów
  • jednego banana
  • niewielką ilość brokułów
  • woreczek kaszy gryczanej (ok. 150 gram)

Tak zbilansowana dieta jest odpowiednia nawet dla sportowców. Oprócz magnezu pokryte zostanie także zapotrzebowanie na witaminy B1, B2, B6, niacynę, kwas pantotenowy, witaminy C i E, a także dostarcza istotną dawkę cynku, miedzi i żelaza. Tym samym zmniejszy ryzyko pojawienia się nocnych skurczów łydek.

Transdermalny proces uzupełniania magnezu

Okazuje się jednak, iż takie pierwiastki jak magnez można równie dobrze przyswajać w innym procesie, tzw. transdermalnej czyli przezskórnej metodzie uzupełniania magnezu. W tej metodzie wykorzystuje się największy organ ludzkiego ciała, tj. skórę. Stosując regularne kąpiele magnezowe – w gorącej wodzie z dodatkiem naturalnych płatków magnezowych – magnez wchłaniany jest przez skórę, a z kolei przez rozszerzone pory usuwane są z organizmu toksyny.
Ta metoda nie tylko pozwala uzupełnić magnez i inne makroelementy, ale jest także dużo bardziej efektywna i nie powoduje występowania skutków ubocznych oraz obciążeń dla nerek. Co więcej, usuwa przyczyny skurczów łydek.

Czy suplementacja jest w takim razie niezbędna?

Wbrew temu, co wmawiają niektórzy producenci preparatów w formie tabletek, tego typu suplementacja magnezu nie jest jedyną formą uzupełniania tego pierwiastka. Stosować należy umiar i przede wszystkim zbilansowaną dietę. A jeśli ktoś nie chce obciążać istotnie żołądka i układu pokarmowego, powinien zrelaksować się i zregenerować swoje ciało – uzupełniając przy tym magnez – w czasie kąpieli magnezowych z użyciem płatków bądź specjalnego żelu pod prysznic. To idealne rozwiązanie na bolesne skurcze łydek.