Walka ze stresem

Dlaczego walka ze stresem jest taka ważna?

29/09/2018 Wyłączone Przez admin

Stres jest nieodłączną częścią naszego życia. Z punktu widzenia zdrowia długotrwały stres, tzw. przewlekły stres, ma na nas niekorzystny wpływ. Czy walka ze stresem to dobry pomysł? Warto radzić sobie ze stresem i podjąć starania o przywracanie równowagi za każdym razem, gdy odczuwamy jego skutki

Definicja stresu

W dzisiejszych czasach stres towarzyszy życiu większości ludzkiej populacji. Z definicji wynika, iż jest to zaburzenie równowagi wewnętrznych procesów biologicznych, charakteryzujące się brakiem równowagi fizycznej i psychicznej. Jakie są przyczyny stresu? Stres powstaje najczęściej w wyniku przeżywania sytuacji o negatywnym dla nas wydźwięku. Mogą to być zarówno zdarzenia nagłe, takie jak np. kłótnia, wypadek samochodowy, śmierć kogoś bliskiego, które wywołują krótkotrwały stres. Długotrwałe objawy stresu, takie jak np. przewlekła choroba, nadmiar pracy, ciągłe zmęczenie, problemy osobiste w pracy lub w rodzinie są powodem wielu chorób. Chroniczny stres powoduje dolegliwości somatyczne m.in.: napięcie mięśni i zaburzenia odżywiania.

Fizjologia stresu

Z punktu widzenia fizjologii stres jest wynikiem pewnych reakcji chemicznych, które u ludzi wykształciły się bardzo dawno temu. Organizmy praludzi w odpowiedzi na sytuacje zagrożenia życia nauczyły się wydzielać pewne hormony. Kortyzol przyśpieszał glukoneogenezę oraz podnosił stężenie glukozy we krwi. Adrenalina przyśpieszała tętno, podnosiła ciśnienie krwi, poziom glukozy oraz rozszerzała oskrzela. Noradrenalina zwiększała pobudzenie i czujność, podnosiła koncentrację oraz zdolność zapamiętywania, ale również wywoływała lęk i niepokój. Hormony te były niezbędne dawnemu człowiekowi do przetrwania, gdyż błyskawicznie podnosiły jego zdolności fizyczne i psychiczne. Przekładało się to na udane polowanie, walkę z przeciwnikiem, ale również ucieczkę z sytuacji zagrożenia.

 

Hormony stresu w dzisiejszych czasach

Fizjologia człowieka praktycznie nie zmieniła się od zamierzchłych czasów. Diametralnie natomiast zmieniło się środowisko, w którym żyjemy. W dzisiejszych czasach hormonów stresu przeważnie nie wykorzystujemy zgodnie z ich przeznaczeniem w sytuacjach stresowych. Nie poddajemy naszego ciała przeciążeniom fizycznym, tak aby móc spożytkować efekty ich działania. Większość z nas nie wie, jak pokonać stres i „dusi w sobie emocje”. Nie wypada przecież reagować impulsywnie na stresujące sytuacje życiowe. Niestety stres a zdrowie to powiązane ze sobą sprawy. Skutki stresu to m.in. wyczerpanie emocjonalne, bóle brzucha, zaburzenia snu, bóle głowy i trwały wzrost ciśnienia tętniczego.

Negatywne skutki stresu

Gdy stres trwa przez długi czas, nasz organizm nie wraca ze stanu pobudzenia hormonami do równowagi, więc ich poziom jest stale podwyższony. Nadmiar kortyzolu prowadzi do zwiększonego odkładania się tkanki tłuszczowej, osłabienia kończyn, ciągłego zmęczenia, spadku potencji, zaburzeń miesiączkowania, osłabienia układu immunologicznego, a także cukrzycy. Podniesiony poziom adrenaliny sprawia, iż mięśnie są nienaturalnie i nadmiernie napięte, co sprzyja nadciśnieniu, a poprzez zaburzenie gospodarki magnezowej może prowadzić do palpitacji, arytmii, a nawet zatrzymania akcji serca. Dodatkowo powoduje to napięcie błon śluzowych, zwłaszcza żołądka i dwunastnicy, prowadząc do zmniejszenia dopływu krwi. Upośledza to ich regenerację, prowadząc w konsekwencji do powstawania wrzodów. Nadmiar noradrenaliny powoduje bezsenność, niepokój i depresję. Nieleczony stres może prowadzić do schorzeń reumatycznych, a nawet do reumatoidalnego zapalenia stawów.

Jak walczyć ze stresem ?

Dobrym sposobem rozładowania stresu jest aktywność fizyczna i wysiłek, np. bieganie czy ćwiczenia na siłowni. Podczas ćwiczeń następuje rozluźnienie mięśni, które pozwala, chociaż częściowo, pozbyć się negatywnych emocji. Podczas reakcji stresowej dochodzi do zaburzeń hormonalnych – powstaje problem dotyczący wykorzystania nadmiaru hormonów.

Bardzo ważne jest też uzupełnienie niedoborów witamin z grupy B oraz magnezu, gdyż wpływają one na funkcjonowanie układu nerwowego. Idealnym sposobem na uzupełnienie magnezu będą regularne, ciepłe kąpiele w płatkach magnezowych. Wysoka temperatura dodatkowo rozluźni spięte mięśnie i zrelaksuje całe ciało. Do kąpieli warto dodać olejek eteryczny, najlepiej z lawendy, kadzidłowca lub jaśminu, które zamienią nadmierny stres w pozytywne nastawienie. Aromaterapia jest uznaną w świecie metodą leczenia, również stresu i napięcia. Warto także poddać się relaksującemu masażowi, podczas którego można wykorzystać oliwę magnezową, aby uzupełnić niedobór tego cennego pierwiastka.

Oliwa magnezowa i aktywność fizyczna

Techniki radzenia sobie ze stresem pomogą na codzienne utrapienia. Psychoterapeuci podpowiadają jak pokonać stres i jak przestać się stresować. Stan równowagi można osiągnąć, wiedząc, jak zminimalizować skutki stresu prostymi metodami.

Techniki radzenia sobie ze stresem:

  • regularna aktywność fizyczna – umiarkowany, ale regularny ruch, np. pływanie, bieganie, joga, tenis, a także seks pomaga w walce ze stresem;
  • głębokie oddechy: wdechy i wydechy – ćwiczenia oddechowe pomagają w przypadku radzenia sobie ze stresem krótkotrwałym;
  • medytacja – przy dłuższej reakcji stresowej lub gdy pojawia się lęk i uczucie niepokoju, wielu osobom pomaga medytacja;
  • warto też zadbać o zdrowie psychiczne i zmianę stylu życia;
  • zabawa z pupilem to znakomity sposób radzenia sobie w każdej sytuacji stresowej;
  • rozmowa z bliską osobą, jak zminimalizować skutki stresu, również może okazać się pomocna. Zmiana pracy, zbilansowana dieta bez tłustych potraw, zdrowy styl życia – warto poradzić się kogoś bliskiego i wspólnie z partnerem ustalić plan wyjścia ze stresującej sytuacji.

Organizm reaguje pozytywnie na aktywność fizyczną i pozwala rozładować ćwiczeniami nawet silny stres. Kiedy dodatkowo przyjmiemy porcję magnezu z oliwy magnezowej do masażu, reakcja organizmu po treningu i regeneracji będzie jeszcze większa. Relaksujący masaż to również dobry sposób poradzenia sobie, gdy organizm odczuwa stan napięcia – zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Na pozytywną reakcję organizmu nie trzeba będzie długo czekać!

Problem stresu i jego skutki

Osobiste doświadczenia, np. utrata pracy, narodziny dziecka, choroby lub czynniki środowiskowe, w głównej mierze odpowiadają za to, jakie rodzaje stresu możemy zaobserwować. Istnieją ludzie, których organizm źle reaguje na wysoki poziom stresu. Może się to objawiać brakiem odporności, słabym zdrowiem, chorobami somatycznymi i chorobami psychicznymi.

Osoby zestresowane miewają tiki nerwowe, choroby serca związane ze stresem oraz cierpią na brak snu lub trudności z zasypianiem. Myśli samobójcze często towarzyszą depresji. Wysoki poziom stresu w życiu codziennym nie tylko powoduje takie objawy jak bóle głowy, ale doprowadza całe grupy osób do chorób psychicznych.

Dodatkowe sposoby radzenia sobie ze stresem

W trosce o zdrowie można radzić sobie ze stresem na różne sposoby. Warto np. zwiększyć swoją odporność i zmniejszyć poziom kortyzolu. Wysoki poziomu kortyzolu może objawiać się nadmiernym apetytem, nasilonym oddawaniem moczu, nadciśnieniem i chorobami serca czy zaburzeniami nastroju. Stres objawia się także bezsennością, a wpływ stresu na zdrowie jest często widoczny gołym okiem.

W przypadku braku odporności warto suplementować magnez. Czy magnez jest dobry na stres? Oczywiście, że tak – wpływa korzystnie na zdrowie całego organizmu. Prawidłowy poziom magnezu umożliwia syntezę serotoniny, tzw. hormonu szczęścia odpowiedzialnego za dobry nastrój, zdrowie i regulację snu. Magnez hamuje również uwalnianie adrenaliny i noradrenaliny, tzw. hormonu stresu. Stosowanie suplementów i preparatów zawierających magnez zmniejsza stres i uspokaja.

Ze swojej strony oferujemy sól magnezowo-potasową do relaksujących kąpieli oraz oliwę magnezową do masażu.