Zimowy trening - regeneracja

Regeneracja po treningu w okresie jesienno-zimowym

14/01/2020 0 Przez admin

Regeneracja ciała po treningu to jedna z podstawowych czynności, o którą musi zatroszczyć się każdy sportowiec – ten zawodowy i ten amatorski.

Dzięki odpowiedniemu odżywianiu, odpoczynkowi i kosmetykom naturalnym, jesteśmy w stanie uspokoić organizm po ćwiczeniach, dzięki czemu jest on lepiej przygotowany do budowania masy mięśniowej. To właśnie w trakcie regeneracji dochodzi bowiem do powstawania i wzmacniania naszych mięśni. Jak zatem zadbać o prawidłowy proces odpoczynku po ćwiczeniach – zwłaszcza w trudnym dla sportowców okresie jesienno-zimowym?

Odpowiedni odpoczynek

Odpoczynek jest integralną częścią treningu – powie Wam to każdy sportowiec. Jednak odpoczywać trzeba umieć, a to nie lada sztuka. Nie wystarczy bowiem, że po ćwiczeniach położymy się do łóżka czy zasiądziemy w fotelu. W ten sposób zrobimy sobie większą krzywdę, niż nie odpoczywając w ogóle. Przede wszystkim pamiętajcie o rozciąganiu. Po jakimkolwiek treningu jest on po prostu niezbędny, by uniknąć kontuzji i obolałych mięśni na następny dzień.

Dodatkowo, przechodzimy ze stanu rozgrzania organizmu do ochłodzenia go i jeśli zrobimy to zbyt szybko, bez rozciągania, ciało może doznać szoku. Ten stan objawia się różnie: od osłabnięcia nawet do zatorów żylnych. Zimą rozciąganie jest tym bardziej istotne, zwłaszcza jeśli ćwiczymy na dworze, gdyż organizm rozgrzewa się do granic możliwości, by dodatkowo ogrzać ciało. Jeśli ominiemy etap cool down i postanowimy usiąść w fotelu w ciepłym mieszkaniu, szok mamy gwarantowany.

Pamiętajcie o diecie

Regeneracja to nie tylko odpoczynek organizmu po treningu, ale także prawidłowe odżywianie. Wielu osobom wydaje się, że schudną znacznie więcej, gdy nie będą jeść przed ćwiczeniami (błąd) i po ćwiczeniach (ogromny błąd). Nasze ciało potrzebuje składników odżywczych, które wspierają procesy zachodzące w trakcie regeneracji. To przede wszystkim białko, które odpowiada za budowę komórek mięśniowych – przybywa ich właśnie w trakcie odpoczynku – oraz węglowodany, które wyrównują spadek energetyczny. Jeśli nie chcemy, by nasz organizm spalał po ćwiczeniach mięśnie zamiast tłuszczu, koniecznie zaaplikujmy sobie zdrowy koktajl bądź lekki obiad do dwóch godzin po treningu.

Walka z obolałymi mięśniami

Wiele osób uprawiających sport ma problem przede wszystkim z bolącymi mięśniami, które nie chcą odpoczywać. Chociaż latem i wiosną zwykle traktujemy je zimną wodą, jesienią i zimą mogą im pomóc ciepła kąpiel rozluźniająca oraz odpowiednie kosmetyki naturalne, które nie tylko ukoją mięśnie i nerwy, ale także zapewnią nam odpowiednią suplementację magnezu, który działa doskonale na nasz układ nerwowy a także na odprężenie komórek mięśniowych.

Do kąpieli możemy wrzucić płatki magnezowe, które zapobiegną zakwasom i pozwolą nam się odprężyć w wannie. W tym samym czasie przez skórę będziemy wchłaniać niezbędny dla naszego organizmu magnez.

Popularnym kosmetykiem jest także oliwa magnezowa, która odżywia skórę narażoną na zimno i różnicę temperatur. To dobry sposób, by zadbać zarówno o kondycję skóry jak i mięśni.